Het melden van overlijden moet dit vóór de uitvaart bij de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden geregeld zijn. Hiervoor is de akte van overlijden welke door de arts is afgegeven, nodig. Meestal doet de uitvaartverzorger dit, maar nabestaanden kunnen dit ook zelf regelen. Wij adviseren echter om dit door de uitvaartverzorger te laten doen, omdat procedures per gemeente kunnen verschillen.
In Nederland moet de uitvaart uiterlijk op de zesde dag na het overlijden plaatsvinden. Nadat de gemeente is geïnformeerd, worden automatisch enkele instanties op de hoogte gesteld van het overlijden. Andere instanties moeten door de nabestaanden zelf geïnformeerd worden.
De uitvaartverzorger meldt het overlijden bij de burgerlijke stand van de betreffende gemeente, ongeacht of de overledene daar woonde. Deze gemeente informeert vervolgens de woongemeente.
Na de aangifte verstrekt de gemeente een akte van overlijden, een officiële verklaring van het overlijden. De gemeente maakt een overlijdensakte op. Ook geeft de gemeente schriftelijk toestemming voor het begraven of cremeren van de overledene. Dit heet 'verlof tot begraven of cremeren' Deze akte wordt doorgaans aan de uitvaartverzorger gegeven, die deze vervolgens aan de nabestaanden overhandigt. Veel instanties hebben deze akte nodig om administratieve zaken af te handelen.
Een heldere vuistregel: alle overheid gerelateerde instanties worden door de gemeente geïnformeerd, alle particuliere instanties dienen de nabestaanden zelf op de hoogte brengen van het overlijden.
De gemeente verwerkt het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP) en geeft al aan een aantal instanties het overlijden door:
Ondanks dat een aantal instanties al door de gemeente worden geïnformeerd zijn er altijd nog instanties die de nabestaanden zelf dienen te informeren, denk hierbij o.a. aan:
Als tip geven we je me om bijvoorbeeld de bankafschriften van het laatste jaar te bekijken en op die manier vast te stellen welke instanties geïnformeerd dienen te worden.
Voor het doorgeven zijn de benodigde gegevens nodig zoals NAW-gegevens, geboortedatum, sterfdatum en accountnummer en kan er gevraagd worden naar de Akte van overlijden.
Een praktische checklist helpt bij het organiseren en plannen van taken. Klik hier voor de checklist.